sheshtaboodan

ساخت وبلاگ

سرطان خون هم چنین الگویی را پیروی می کند و تعداد سلول های ایمنی را محدود می کند و در نتیجه فرد بیشتر در معرض عفونت قرار می گیرد و هنگامی که سعی دارد با عفونت مبارزه کند، دمای بدن به طور اتوماتیک هنگام مبارزه افزایش پیدا کرده و یک واکنش طبیعی ایجاد می کند که همان تب و عرق شبانه است.

قند خون

در صورت ابتلا به سرطان عرق شبانه تنها علامت نیست
احتمالاً عرق شبانه تنها علامت افراد مبتلا به سرطان نباشد و فرد مشکوک حتماً باید به پزشک مراجعه کند تا علائم دیگر در او بررسی شود و تشخیص صحیحی انجام بگیرد.

همچنین تومور های بزرگ در کبد هم می توانند باعث کاهش قند خون شوند و سطح قند خون را پایین بیاورند. هنگامی که سطح قند خون افت می کند، بدن آدرنالین زیادی تولید می کند که عاملی برای عرق کردن خواهد بود. تومور های کارسینوئید هم سروتونین ذخیره می کنند که باعث گر گرفتگی و عرق خواهد شد. 

به عنوان مثال کاهش وزن بدون دلیل، خستگی، کبودی زیاد یا حتی تب می تواند از علائم دیگر سرطان باشد اما به هر حال اگر عرق شبانه به حدی زیاد شده که نمی توان شب ها راحت خوابید، پس حتما باید به متخصص مراجعه کنید.

همه ما می دانیم که احساس ناراحتی به دلیل بیدار شدن با عرق زیاد شبانه، حس و حال خوبی ندارد و حتی گاهی اوقات ممکن است به دلیل شرایط استرس زا و یا یک کابوس ایجاد شود اما ممکن است نشان دهنده مشکلاتی در سلامت فرد هم باشد. عرق کردن هنگام شب می تواند با انواعی از سرطان ها هم مرتبط باشد. 

عرق شبانه علامت اولیه بیش از 6 سرطان مختلف است
عرق شبانه معمولاً علامت اولیه سرطان محسوب می شود اما ممکن است عوارض جانبی درمان های مربوط به سرطان هم باشد. طبق مطالعات انجام شده و نظرات متخصصان، مجموعه ای از سرطان ها هستند که علائم اولیه خود را با عرق شبانه نشان می دهند، از جمله سرطان خون، سرطان لنفاوی، تومور کارسینوئید، سرطان کبد، سرطان استخوان و مزوتلومیا جزء این موارد هستند.

در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک انواع مختلف سرطان هایی که علت عرق شبانه هستند را به شما معرفی می کنیم و عوامل خطر در مورد آن ها را نیز نام می بریم. اگر گروه خونی شما A است، در معرض خطر بیشتر برای این نوع سرطان خواهید بود. 

از طرفیاگر گروه خونی شما A است شما باید به میزان استراحت خود هم توجه داشته باشید که اگر این اتفاق فقط هنگام شب می افتد، احتمالاً باید کبد خود را هم بررسی کنید. 

استراحت کردن

عرق پایدار شبانه می تواند با سرطان مرتبط باشد وضعیت های دیگر که باعث عرق پراکنده می شود، شامل بارداری، عفونت های باکتریایی، قند خون پایین، تیروئید پرکار، استرس، اضطراب و مصرف بعضی از دارو ها است. 

و اما ارتباط تعریق شبانه با سرطان
دلایل زیادی وجود دارد که انواع مختلف سرطان ها می توانند باعث عرق شبانه شوند .متخصصان بر این عقیده هستند که سرطان لنفاوی به دلیل تولید مواد شیمیایی توسط غدد لنفاوی، باعث بالا رفتن افزایش دمای بدن شده و عرق و تب را ایجاد می کنند.

طبق مطالعات انجام شده، عرق شبانه پایدار بیشتر از عرق پراکنده می تواند با سرطان مرتبط باشد. نمونه ای از عرق غیر پایدار و پراکنده، عرق یائسگی است اما عرق های پایدار حتی با تغییر فصل، بیدار شدن از خوابِ بد یا خوب، همچنان یکسان باقی می ماند و به حدی زیاد است که ممکن است نیاز به عوض کردن لباس باشد

sheshtaboodan...
ما را در سایت sheshtaboodan دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هفت مقدس بازدید : 128 تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 0:16

بالا نگهداشتن

چنانچه در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک میخوانید فرقی ندارد که این بریدگی روی پوست صورت، دست، پا و یا هر جای دیگر به وجود آمده باشد. در هر صورت باید سعی کنید که ناحیه بریده شده را هر طور که شده بالاتر بیاورید و تا جایی که می توانید بالا نگه دارید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یک درمان خانگی موثر می باشد و بر خلاف فلفل سیاه سوزش زیادی را ایجاد نمی کند. در نتیجه خواص ضد عفونی کننده آن می تواند به سرعت خونریزی را بند بیاورد. کمی فلفل قرمز را روی ناحیه مورد نظر بپاشید. سپس چند دقیقه صبر کنید و ناحیه مورد نظر را با آب شستشو دهید.

ممکن است که پوست بدن ما به دلیل برخورد با سطح تیز دچار خراش شود و خونریزی کند و به اصطلاح پوستمان بریده شود . بعد از بریدگی خونریزی ممکن است شدید شود. اگر جلوی این خونریزی ها را نگیریم و بریدگی را بهبود نبخشیم، قطعاً وضعیت بدتر خواهد شد و ممکن است که عاملی برای عفونت و مشکلات جدی تر شود.

با این کار به قطع خونریزی کمک خواهید کرد. اگر دست یا شانه آسیب دیده آن را بالای سر نگه دارید و اگر اندام های تحتانی دچار آسیب شده، دراز بکشید و محل آسیب دیده را به بالاتر از سطح قلب نگه دارید.

دهانشویه
دهانشویه دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد. به همین دلیل در از بین بردن درد و جلوگیری از عفونت و قطع خونریزی حاصل از بریدگی بسیار موثر است. کافی است که ناحیه بریده شده را به کمی دهانشویه آغشته کنید.

به همین دلیل در این قسمت از نمناک قصد داریم که راهکارهایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید زخم های سطحی را هرچه سریع تر بهبود بخشیده و خونریزی آن ها را قطع کنید. پس با ما همراه باشید.

عصاره سرو کوهی
عصاره سرو کوهی خواص درمانی بسیار زیادی دارد که یکی از آن قطع خونریزی حاصل از بریدگی های پوست مخصوصا بریدگی های بعد از شیو کردن می باشد. کافی است ناحیه بریده شده روی پوستتان را با آب و کاملاً تمیز شست و شو دهید. سپس کمی عصاره سرو کوهی را روی ناحیه مورد نظر را بزنید و بعد آن را باندپیچی کنید.

یخ
همانطور که می دانید یخ می تواند در آرام کردن درد موثر باشد. یکی دیگر از خواص مهم آن از بین بردن خونریزی در ناحیه پوست می باشد. البته نکته ای که باید دقت کنید، این است که یخ را مستقیم روی پوست و بریدگی اعمال نکنید. حتما یک نایلون یا پارچه نازک اطراف آن بپیچید و سپس آن را روی بریدگی قرار دهید.

یخ برای زخم

پودر زینک و ویتامین c
ترکیب پودر زینک و ویتامین c یکی از درمان های موثر برای قطع خونریزی حاصل از بریدگی می باشد. بدین منظور باید مقدار کمی پودر ویتامین c را روی ناحیه موردنظر بپاشید. سپس کمی زینک به آن اضافه کنید.

اعمال فشار
کافی است یک باند یا یک عدد پارچه تمیز یا دستمال را روی زخم قرار دهید، سپس یک عدد حوله روی آن بگذارید و یک فشار مداوم و یکسان و ملایم به آن وارد کنید.

نارون کوهی
نارون کوهی زخم شما را به سرعت ضدعفونی می کند و خونریزی آن را بند می آورد.یک پد نخی را به نارون کوهی آغشته کنید و آن را روی زخم قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

نارون کوهی

پودر قهوه
یکی از مواد موثر برای قطع خونریزی حاصل از زخم های مختلف روی پوست پودر قهوه می باشد. کافی است که مراحل زیر را طی کنید:

محل بریدگی را شستشو دهید. کمی پودر قهوه به محل مورد نظر بزنید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس محل مورد نظر را با آب ولرم بشویید.

پودر قهوه

چای سبز کیسه ای
چای سبز کیسه ای یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن مشکلات پوستی از جمله خونریزی بعد از بریدگی می باشد که باید به صورت زیر عمل کنید:چای سبز کیسه ای را چند دقیقه داخل آب جوش بیندازید. سپس آن را از داخل آب جوش در آورده و صبر کنید تا خنک شود و بعد از خنک شدن آن را روی محل بریدگی قرار دهید. حداقل 10 دقیقه صبر کنید تا خونریزی بند بیاید.

فلفل سیاه
فلفل سیاه یک روش ایده آل و رایج در طب سنتی برای بند آوردن خونریزی حاصل از بریدگی مخصوصاً بعد از شیو کردن می باشد. محل بریدگی را شستشو دهید. مقدار کمی فلفل سیاه روی ناحیه موردنظر بپاشید و بعد از چند دقیقه این ناحیه را شستشو دهید.

آب نمک
آب نمک دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد و می تواند برای قطع خونریزی و بریدگی های سطحی پوست استفاده شود. کافی است یک قاشق غذاخوری نمک را داخل یک فنجان آب بریزید و بعد از حل شدن روی محل زخم قرار دهید.

سرکه سفید
سرکه سفید یکی از بهترین روش ها برای بند آوردن خونریزی حاصل از بریدگی روی پوست می باشد. کافی است که یک پد را به سرکه سفید آغشته کنید و آن را روی بریدگی پوست خود بزنید تا خونریزی متوقف شود.

فندق افسون گر
برای متوقف کردن خونریزی می توانید از فندق افسون گر که گیاهی بومی آمریکای شمالی است، استفاده نمایید.

دئو دورانت (ضد عرق)
دئو دورانت ، خاصیت ضد عرق دارد و دارای آلومینیوم کلرید می باشد که سبب انقباض رگ های خونی و لخته شدن خون و در نتیجه جلوگیری از خونریزی می شود.

شکر
شکر حاوی ماده ای به نام کریستالین می باشد که به شدت می تواند خون اضافی را از روی پوست شما جذب کند. کافی است که مقدار کمی شکر روی ناحیه موردنظر بپاشید.

شکر

آرد
آرد برای قطع خونریزی از روی پوست اعجاب انگیز عمل می کند . کمی آرد را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه مورد نظر بپاشید.

زردچوبه
زردچوبه دارای خواص شفا بخشی می باشد. کافی است که مقداری از آن را روی ناحیه مورد نظر بزنید و بعد از چند دقیقه پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید.

زردچوبه

چای
برای لخته شدن و جلوگیری از خونریزی، توصیه می شود چای کیسه ای را روی محل خونریزی قرار دهید زیرا چای کیسه ای که حاوی تانن است و موجب لختگی خون می شود. اغلب مردم از این روش درمانی شناخته شده برای متوقف کردن خونریزی پس از جراحی دندان استفاده می کنند.

وازلین یکی از موثرترین مواد برای قطع فوری خونریزی می باشد. ناحیه مورد نظر از پوستتان را کاملا با آب بشویید. سپس کمی وازلین روی محل خونریزی بزنید و تا زمانی که خونریزی بند نیامده، وازلین را نگه دارید. سپس بعد از قطع کامل خونریزی آن را شستشو دهید.

زاج سفید

زاج سفید پروسه شفابخشی و قطع خونریزی را سرعت می بخشد و درد را نیز کاهش می دهد. زاج سفید را کمی مرطوب کنید و سپس آن را روی ناحیه بریدگی قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید و سپس آن را بردارید.

وازلینوازلین

بومادران
بومادران یک گل سفید کوچک می باشد که استفاده از آن می تواند پروسه شفابخشی و بهبود زخم را به شدت سرعت ببخشد. چند عدد برگ بو مادران را خورد کنید و سپس آن را روی محل بریدگی بپاشید و سپس زخم را ببندید.

sheshtaboodan...
ما را در سایت sheshtaboodan دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هفت مقدس بازدید : 146 تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 0:15

در گذشته به جای تنباکو، شنگرف (یک ماده معدنی) بر سر قلیان قرار می دادند و با استنشاق آن بیماری سیفلیس را درمان می کردند .

خواص قلیان

قلیان برای افراد گرم مزاج

در قدیم افراد دارای مزاج گرم برای پیش گیری از صدمه زدن به ریه ها از قلیان به شیوۀ بومی استفاده می کردند . در این روش با استفاده از قلیان دود داروها تغییر مزاج یافته، از گرمی و خشکی آن کم می شد و به سردی و تری آن اضافه می شد.

این روزها کشیدن قلیان در بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده به طوری که با رفتن در مکان های تفریحی ، جوانانی را در حال قلیان کشیدن مشاهده می کنید .

قلیان وسیله ای برای افراد سرد مزاج

افراد دارای مزاج فرد سرد و تر یا افراد دچار ریه سرد و تر شدید از قلیان استفاده می کردند تا دود و اوج گرما را در طول مسیر قلیان متعادل نمایند.

روی آوردن جوانان به قلیان به دلیل شکل گیری این باور غلط در آنان است که ضرر قلیان از سیگار وسایر مواد دخانی کمتر بوده و آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می گیرد ، در حالی که عوارض جسمی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایر دخانیات بیشتر و متنوع تر می باشد .

با تمام این گفته ها ، گاهی اوقات قلیان به غیر از عوارضش ، فوایدی نیز برای برخی از افراد دارد که در ادامه این بخش از نمناک به بیان این فواید پرداخته ایم البته خاطر نشان کنیم که منظور ما از قلیان ، قلیان های مضر رایج امروزی نیست بلکه استفاده از روش های دارویی درمانی است که با این ابزار برای رفع برخی مشکلات استفاده میشود پس برای سردرگم نشدن متن را با دقت بخوانید.

قلیان

فواید قلیان برای ریه ها

استفاده صحیح از قلیان ضرری به بدن انسان نمی رساند و برای ریه ها مفید است . برای اینکه از فواید قلیان برای ریه ها استفاده کنید، در مخزن شیشه ای قلیان عرق نعنا یا عرقیات آرام بخش یا مقوی ریه بریزید و بخارات آن را استنشاق نمایید و وارد ریه ها کنید . اما برای استفاده از فواید قلیان نباید هیچ گونه تنباکویی در قلیان قرار دهید.

قلیان وسیله ای برای درمان سفلیس

sheshtaboodan...
ما را در سایت sheshtaboodan دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هفت مقدس بازدید : 208 تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 0:14

مشخصات خارش پوستی مربوط به کرونا

اکثر بیماری ها می توانند خودشان را روی پوست از طریق خارش نشان دهند اما خارش مربوط به کووید، ظاهر متفاوتی را به وجود می آورد. معمولا این خارش شبیه به خارش های تکه ای یعنی خارش هایی فقط در قسمتی از پوست است که در قسمت های دیگر نیست.

خارش پوستی کرونا

البته هنوز تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است. این خارش های مربوط به کووید 19 ممکن است بین 2 الی 12 روز به طول بیانجامد اما اغلب میانگین آن ها 8 روز است.

همان طور که می دانید و در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک خواندید؛ بیماری کووید 19 علائم مختلفی از جمله تنگی نفس و مشکلاتی مثل سرفه، سر درد و علائمی شبیه به سرماخوردگی را به همراه دارد اما یکی از عجیب و غریب و بدترین جنبه های کووید 19، اثرات آن روی پوست است.

این خارش ها شبیه به برآمدگی های خارش زا و جوش هایی شبیه به آبله مرغان دیده می شود و به گونه ای هستند که کم کم رشد می کنند و به یکدیگر می پیوندند. اگر شما هم چنین خارشی داشتید ، احتمالا نشان دهنده کوویده 19 است.

خارش پوست

هنوز هم ویژگی های مربوط به کووید و ارتباط آن با خارش به طور کامل مشخص نشده است و متخصصان با خارش های مربوط به کووید در چالش هستند و می خواهند علت دقیق آن را بفهمند اما به طور کل همه خارش ها را مربوط به کرونا نمی دانند. 

برای آشنایی بیشتر با علائم کرونا میتوانید به هر کدام از مطالب زیر مراجعه کنید :

" علائم تازه کشف شده و شوکه کننده ویروس کرونا "

احتمالاً اگر در چند سال گذشته پوست شما دچار خارش می شد، هرگز آن را جدی نمی گرفتید. به عنوان مثال فکر می کردید که این خارش به خاطر استفاده از لوسیون جدید است یا پوست شما به دارو واکنش نشان داده یا به اگزما دچار شدید یا به دلایل دیگر چنین اتفاقی افتاده است اما از سال 2020 به بعد به دلیل وجود کرونا، شما دیگر بیشتر به این چیز های ساده دقت می کنید.

" علائم پوستی که کرونایی می شود! "

" کرونا با علائم جدید می آید !! "

" نشانه های فردی که ریه اش کرونایی شده " 

sheshtaboodan...
ما را در سایت sheshtaboodan دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هفت مقدس بازدید : 153 تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 0:13

نکات استفاده از ماسک

علائم گرمازدگی و سکته را بشناسید
حتی اگر یک ماسک تابستانی مناسب هم پیدا کردید، باز هم بسیار مهم است که علائم گرمازدگی و سکته را بشناسید. مطالعات نشان می دهد که دمای بالا می تواند مشکلات تنفسی را حین استفاده از ماسک افزایش دهد، در نتیجه یکی از علائم آن، افزایش دمای بدن و تپش قلب است. بعضی دیگر از علائم رایج گرمازدگی شامل موارد زیر است :

بدن گر گرفته
نفس نفس زدن
تپش قلب
حالت تهوع
اگر این علائم را داشتید، ماسک را دربیاورید و بشویید و با ماسک دیگر تعویض کنید. اگر علائم شدیدتر را داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کم کم که دمای هوا افزایش پیدا می کند و گرمای تابستان به اوج خودش می رسد، بسیاری از ما با چالش های جدی مواجه می شویم. یکی از این چالش ها، نیاز به خنک نگه داشتن بدن، آن هم در صورت وجود ماسک است.

شستن دست ها 

دقایقی به خودتان استراحت دهید
در طول روز چندین بار به جایی خلوت و دور از دیگر افراد رفته و ماسک را برای دقایقی از روی صورت خود بردارید تا تنفس مستقیم داشته باشید. این وقفه های چند دقیقه ای نقش بسزایی در بهبودی وضعیت شما خواهند داشت.

پوست تان را فراموش نکنید
حتماً از پوست خود مراقبت کنید زیرا رطوبت، همراه با گرمای حاصل از ماسک عامل ایجاد آکنه و حساسیت روی پوست شما خواهد شد. زیر ماسک هرگز آرایش نکنید تا منافذ پوست بسته نشود و بعد از درآوردن ماسک هم حتماً صورتتان را بشویید.

شستن صورت 

اطلاع داشته باشید که چه کسانی نباید ماسک بزنند
افرادی که مشکلات تنفسی دارند، نباید از ماسک استفاده کنند. گرما نیز مشکلات آنها را افزایش می دهد. کودکان زیر 2 سال نباید ماسک بزنند، زیرا ممکن است دچار خفگی شوند و همه افرادی که به هر دلیلی (فلج و بی حرکت بودن دست و ...) نمی توانند ماسک را از روی صورت خود بردارند، نباید از ماسک استفاده کنند.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد می کند که از ماسک برای جلوگیری از شیوع کووید 19 استفاده کنید زیرا این ویروس از طریق قطرک های تنفسی انتقال پیدا می کند اما زمانی که ماسک در هوای گرم تابستان استفاده شود، اصلا شرایط مطلوبی را به وجود نمی آورد.

متخصصان پیشنهاد می کنند حتما در این دوران باید دهان و بینی خود را بپوشانید. اما به نظر شما باید چه کار کرد تا هم از ماسک استفاده کنید و هم شرایط سختی را تجربه نکنید ؟ کافی است که اقدامات این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک را مد نظر قرار دهید.

مطمئن شوید که ماسک اندازه صورت شماست
ماسک باید به طور کامل دهان و بینی را بپوشاند و نباید بیش از حد تنگ باشد. اندازه ماسک باید مناسب باشد تا هم هوایی را از بیرون وارد ماسک نکند و هم شما راحت تر بتوانید نفس بکشید و از تنگی آن آزار نبینید.

از موادی استفاده کنید که به شما اجازه تنفس می دهد
حتماً از ماسک هایی استفاده کنید که سبک تر باشند. ماسک های نخی، ابریشمی یا پلی استر ترکیبی باعث می شود که شما راحت تر داخل آن ها نفس بکشید. اگر هم نمی خواهید ماسک را از بیرون خریداری کنید، می توانید خودتان در منزل با استفاده از پارچه لباس های تمیز ماسک بدوزید اما ماسک شما حتما باید روی بینی و دهان را بپوشاند.

ماسک در تابستان 

ماسک را تمیز نگه دارید
بعد از هر بار استفاده ماسک را بشویید؛ مخصوصاً اگر از عرق کردن خیس شده است. اگر ماسک از نخ درست شده، می توانید آن را به دفعات داخل ماشین لباسشویی بیندازید و تمیز کنید. قبل از شستن هرگز قسمت جلوی ماسک را لمس نکنید و بعد از هر بار استفاده حتما دستان خود را شستشو دهید.

کمی به خودتان استراحت دهید
به مدت چند دقیقه یکبار می توانید ماسک خود را در بیاورید. البته به شرطی که کسی در اطرافتان نباشد. قسمت های دیگر بدن را خنک نگه دارید و حتما از ماسکی با بافت سبک استفاده کنید. بعلاوه اینکه قسمت های دیگر بدن هم با لباس سبک و خنک بپوشانید تا دچار گرمازدگی نشوید.

چند عدد ماسک همراهتان داشته باشید
اگر ماسکتان عرق کرده، حتماً باید آن را با یک ماسک تمیز جا به جا کنید زیرا رطوبت و خیسی، حفاظت کنندگی ماسک را کاهش می دهد و شما را به سختی می اندازد.

ماسک و گرمای تابستان 

نوشیدن آب را فراموش نکنید
اگر دهان شما با ماسک پوشانده شده، احتمالاً کمتر تمایل به نوشیدن آب پیدا می کنید اما در هوای گرم و هنگام عرق کردن حتماً باید آب کافی را به بدن برسانید.

sheshtaboodan...
ما را در سایت sheshtaboodan دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : هفت مقدس بازدید : 124 تاريخ : پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 0:12

آرشیو مطالب

خبرنامه